65. IUCAB vuosikokous 17.-18.5.2018 – Torino, Italia

Ulkomaankaupan Agenttiliiton kansainvälisen kattojärjestön IUCABin 65. Vuosikokous järjestettiin viime viikon lopulla Torinossa, Italiassa. Pohjoismainen Federaatio, jonka presidenttinä toimin, piti samassa yhteydessä vuosikokouksensa 17.5.

Keskustelimme Pohjoismaiden Federaation kokouksessa seuraavista ajankohtaisista aiheista:

• Nettikauppa ja agentin oikeudet sopimuksessa
  • Data Base – kuinka saamme siitä enemmän hyötyä
  • Viron, Latvian ja Liettuan agentit – onko heitä, voiko Suomi toimia yhteyshenkilönä, saammeko heidät mukaan Pohjoismaiseen ryhmään
  • Agenttiliitto on jäsen kaikkien kolmen Baltian maan kauppayhdistyksissä. Lupasin olla heihin yhteydessä ja kartoittaa tilannetta

Pohjoismaisen Federaation presidenttinä jatkaa Eeva Pakkanen ja pääsihteerinä toimii Tanskan Michael Svendsen. nnIUCABin vuosikokouksessa 18.5. esitettiin järjestön uudistetut kotisivut. Myös IUCAB-logo on uusittu. USA on taas aktiivisesti mukana toiminnassa.

Järjestön arvostettu George Hayward -palkinto myönnettiin tänä vuonna nuorelle itävaltalaisagentille, joka edustaa italialaisia maaleja ja on kasvattanut myyntiään loistavasti.

IUCABilla on käytössä monessa maassa agenttien koulutusohjelma, joka sisältää markkinointia, juridisia seikkoja sekä kirjanpitoa. Agentuureja IUCABin piirissä on noin 531 000 ja niissä työskentelee noin 1,6 miljoonaa henkilöä. Yhteenlaskettu liikevaihto on noin 47,5 miljardia euroa, agentuurin keskiliikevaihto on noin 90 000€. Agentuureilla on noin miljoona päämiestä, joista pk-sektorilla toimii 88%. Päämiesten yhteenlaskettu liikevaihto on noin 999 miljardia euroa ja agentin provisio keskimäärin 4,8%.

Meitä agentteja on suuri joukko, toivottavasti Suomessakin määrä lisääntyy. IUCABin kautta pystytään ajamaan agenttien etuja ja vaikuttamaan esimerkiksi EU-lainsäädäntöön. IUCABin sinnikkään lobbaustoiminnan ansiosta erityisaseman agenteille takaava EU-direktiivi päätettiin Euroopan Komissiossa jättää voimaan vuonna 2015.

Kevätterveisin,

Eeva Pakkanen